Trident logo 2016 gevuld extra klein png

 WZV Trident

Hoe staat het met het baggeren van de haven?

Geplaatst op 19-01-2021  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Cees van Berkel

De mega grote klus voor onze vereniging verloopt tot nu toe bijzonder goed.

20201215-171441

 

Op 1 december is de haven leeg opgeleverd en op 2 december zijn onze vrijwilligers van start gegaan met het loskoppelen van de elektricieit en wateraansluitingen. Daarna zijn alle steigers zover gedemonteerd dat we ze met het opduwertje van Theo konden omvaren naar het andere havendeel zodat de oude haven vrij was van steigers tijdens het baggeren.  

 

 

We hadden voor deze werkzaamheden de maand december gepland, maar de vrijwilligers hadden andere plannen. Na een week was de oude haven helemaal leeg. In overleg met Leenman zou het trekken van de palen en het baggeren dus vroeger kunnen beginnen. Ook het baggerdepot Moerdijk kon het baggerslib vroeger ontvangen. En zo geschiedde het. Nog voor de Kerstperiode zijn de meerpalen die het schip toegang geven tot de oude haven getrokken en is de oude haven helemaal gebaggerd.

Het plaatsen van de damwand stond op de planning voor december. Maar dat paste niet in de planning van de aannemer en zo werd helaas besloten het in februari te doen. Ineens bleek Sjaak Visser wat capaciteit en tijd over te hebben om het werk toch in december te doen. Dat was een aanbod dat we niet af konden slaan. Dus voor de kerst stond de damwand erin.

dsc-0995-3Ondertussen zaten onze vrijwilligers niet stil. Met name Karel, Anton, Koos en Michiel waren bijna elke dag aan het werk om de vingerpieren aan te passen en scheefliggende steigers te veranderen.

20210118-113245-2

 

 

 

 

 

 

Onder leiding van Michiel en Theo zijn alle steigers weer omgevaren naar de oude haven.

De getrokken meerpalen moesten voorzien worden van schetsplaten voor het terugplaatsen met behulp van een trilblok. En er moest een nieuwe meerpaal gelast worden. Met vakkundig fitwerk van Anton en professioneel laswerk van Karel ziet dat er prima uit. Maar zonder de goede conservering en afwerking van Martin zou het niet af geweest zijn.

whatsapp-image-2020-12-23-at-10-46-34In december zijn de nieuwe buizen voor de drijvers van 2 vingerpieren door Clovis bij Swanenberg opgehaald. Het opbouwen kan dus beginnen.

 

 

 

 

 

 

 

 

20210105-094736-2Op 4 januari is Leenman gestart met het trekken van de palen in de nieuwe haven en daarna is het baggeren gestart. Dat is met dezelfde professionaliteit gedaan als het eerste deel. Leenman heeft bewezen dat je met een grote kraan en grijpbak toch ook nauwkeurig kan werken.

Wij hadden een dure uitpeiling door een professioneel bedrijf gepland. Maar Michiel had een mooie peilstok gemaakt die we al gebruikt hadden voor de tussenpeiling. Dat ging zo voorspoedig dat we in overleg met Leenman besloten hebben de uitpeiling ook zelf uit te voeren. Zo konden we na enkele kleine correcties constateren dat de haven overal op diepte was en hebben we een “dure” uitpeiling bespaard. 

In totaal is 2730 m3 bagger afgevoerd. Dat zegt veel mensen niet zoveel. Nou dat is Bolzicht 20x tot de nok gevuld!   

Na aanvaarding van het baggerwerk is gestart met het terugplaatsen van de bestaande palen en enkele nieuwe palen. En zo werden de werkzaamheden van Leenman op 15 januari afgerond.

We zijn dus al een heel eind. Maar de haven is voorlopig nog niet te gebruiken. Alle steigers zijn weer naar hun plaats gevaren. Nu moeten ze nog worden gemonteerd en de waterleiding en elektriciteit aangesloten worden. Ook de aanpassingen aan enkele vingerpieren moeten nog afgemaakt worden. Daarnaast zijn er nog aanpassingen nodig aan de geleiders bij de meerpalen. Maar met de huidige inzet van iedereen zijn we ruimschoots voor het nieuwe seizoen gereed!

 

P.S. Meer foto's zijn te vinden op de website in de fotoalbum "in de schijnwerpers".