Trident logo 2016 gevuld extra klein png

 WZV Trident

De kraan draait weer

Geplaatst op 11-03-2023  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Cees van Berkel

20221129-151957Vorig jaar is besloten om de kraan deze winter grondig te inspecteren en te onderzoeken waarom de giek moeilijk draaide.

20221214-125159

 

Dat is geen eenvoudige klus. De giek moet losgemaakt worden van de mast.   Dat moet met een kraan in samenwerking met een stevige hoogwerker. Met de hulp van Michiel Kamphuis en Karel Baaijens zijn de verbindingen en de draaipunten losgemaakt. Vooral het bovenste draaipunt zat zo vast dat er een brander aan te pas moest komen.

De giek werd eerst op de gereedschap container gelegd om te voorkomen dat het onderste draaipunt vastliep. Daarna is hij op een botenwagen gelegd en verplaatst zodat hij niet in de weg lag.

Marco Verschoor die jaarlijks voor Trident de kraan keurt heeft al de onderdelen bekeken en gezien dat de constructie ruimschoots sterk genoeg is. De kraan is vermoedelijk in de 2de wereldoorlog voor een schip gebouwd. Toen hadden ze voor afwerking te weinig tijd, maar constructietechnisch zat het goed in elkaar.

Wel was te zien dat de draaipunten de nodige slijtage hadden. Kramer constructie uit Werkendam heeft ons prima geholpen om de bovenas op te spuiten en weer op maat te draaien en flenzen af te draaien zodat ze weer mooi glad zijn. Daarnaast hebben ze een bronzen glijring geleverd om alles wat soepeler te laten lopen. 

20230217-142735Ook de onderflens die vastzit aan de mast was stevig ingelopen. Daarvoor hebben we een specialistisch bedrijf (OSM international) laten komen die ter plaatse de flens heeft afgedraaaid.

Donderdag 2 maart was de dag dat we de kraan weer in elkaar gingen zetten. Ter voorbereiding had Wim Bouman de bekabeling van de beveiliging van de kraan vervangen en de onderdelen geschilderd. In de ochtend was de hoogwerker er al en werd door Karel en Michiel het bovenste draaipunt gemonteerd en de as gefixeerd zodat die niet meer mee kan draaien. Ook is een steun van de mast vastgelast omdat er wat speling op zat. Na het lassen werden door Wim alle metalen onderdelen weer geschilderd. In de middag is de kraan gekomen en hebben Michiel en Karel de giek weer gemonteerd. Als laatste klusje is de gereedschap container weer op zijn plaats gezet en is de kraan weer elektrisch aangesloten.

We weten nu zeker dat de kraan de komende jaren sterk genoeg is voor het hijsen van de boten en we hopen dat de giek ook vele jaren soepel blijft draaien.

De kracht van onze vereniging zit natuurlijk in het vakmanschap van onze vrijwilligers! Als we dit helemaal hadden moet uitbesteden was het een duur projectje geworden.